L N

Virginia e Beyjing

RRRISY
SRR
PRIt

SRR TR

T Ly .
- ey
"t . e -
ne .
e .. . .
e .
ni -
ne .
e -
s .
o e -
e Py .
s e gty - -
ne naun ER Ty CEEN
e e el A EIIRLLIRLIINIILL -
s e ey e
ven e nan ok RIaEENL -
. . e Rk .
- L s - -
- v 1"’ . .
- ' R
H e
- H . ; — e
.. — Germa e e
R . e R Grtame iy R .
.. . et
Pk . .
bk a
s
Cann
. s
: e
M iy
i .
Ehr ke T
. T e T e e “
: ey
A e
. amaaRaan
. “n
g
it .
-
“n
o =
b N
-
" -
pEote
.
. v 5
- . 1 - .
e -
o H -
; - -
. wi >
o :
. P
H .
o .
; hi t
= -
.
nans
s p
W annanndnae b -
= . Pttt -
b - & e et
x: A n . .
B i
-
L s
. - = .
TR =
i
- . N
-F
e H
oh
Lo ]
. g
L . -
. et
— .
samr
. i S
e
. - -
R = s
T Hhry
EE-] - e
d o
et o
v
e
F .
. B .

; 15 July 2008 -

' DoD Contract number: HQ003407C1046 ' _ -

IHS International, L.C. « 2300 Clarendon Blvd., Suite 1001 » Arlington, VA 22201 USA
(703) 807-4194 « Fax: 1 (703) 807-4196 » www.ihsinternational.com




Note: This report 1s presented to the Office of Net Assessment, Department of Defense as

- research and assessment that is proprietary to IHS International LC, and forwarded to the Office

of Net Assessment under contract. Its further distribution is limited to that under the discretion
of the Department of Defense and THSI. ' '



Table of Contents

Table Of COMEENLS ..cucveriierrreciraneierecirercssnsnscsesesssseseseesesssesessssssssssssssssssssssessssssssssssasasessansessane eeresd
Executive SUMMATY .ciieceneccsenerereecsercocesssesesenssesesssses resesasarecrsnsrssessanssssesaresessssrrressanasnassrsnsssssesash
INtrOAUCEION. . cceueieirereneiertnceracrerensracesesensesssssssscssesssascesasssessassnsesarsssssssssessssssssnsssssssnsasases ceseessncssese 7
CRAPLEE Lot rrrrcticceecttenctncceeecccncscnressssscsssssasesssescssssssssssessosssssasssassssessnasssassssassssasnss 9
1980s: Foreign Propaganda, FInding Friends..........ccoouveiiiiiiiiiiiiiccece it 9
1989: The Pendulum Swings ......................... et eretteesereentetratetea—eetaeeennatatateraratanenaeearetrnnaerananeranenes 10
1990s: Foreign Propaganda, Protecting China............ccovvviiiiieiiiiiniriiiiienececcccirctnecenii e e 10
BI040 o T (0 g 25 €1 101 0] (I PP 11
CRAPLEE 2 ..eeeiiiticiirnnnieseeeetennrencencescseesascscssnessesssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssassssssasssssose 13
Branding in China in the 21 CeNUIY .......cooueivvieieieiieeeeettiesteerereeseeessssssaeseesesressseesssesssasasesesesenerenes 13
PartI. Brand China........................ feeemeseesenstessevsensssatenstnreassaneatatrareneresenensanasnenstarriotesstontans ST 13
Part II: State-Owned and Semi-Private Media ............coooieiiiiiiiiiiiiici et 19
T RlEVISION (CCT V) ettt e et e e e r e e e e s s e ras e e e nan e s sasbssssbatssransssenansssnnrans R 19
Internet BroadCastIng...........civviniiiiieeiii vt e et e e s ar e s e e e e e e e s e ren e s er st et ba e r e e raareees 21
INEEFNECE W@ MO ........cccveoooaeeeeeeeeee et eeee et s et e s e ras s aaas e e s ne s e ra e s etasetatessesansrarassransasnns 21
Chinese “YOUTUDES " .........coooeeeueeeeeiieeeieeieeeeeeeeeeevisseesenanaesesanans e eteerererurerbeeraeeraatrneaneranraneasanaaans 22
PIINE MEAIA....ccoieeieee e reeeeeeeeeeeesa e s e srseeseetesanannn s e tetetaasassasssessssenasentssnnssnannns 25
Radio (China Radio International) ...........o.ooeiiiiiiiiiiiiiieiice ettt rrree e eeaa e r e e s e g e nan e 25
CRAPLEE 3. riiiiiincieneiirectreccrecsancssnccsssssssessscsssssssssssessssesssssssssansssossssessssssssssssssssssssasasasssvsssssesas 27
Part I: China Radio International..............eeuiiiiiiiiiiiiiiieieie e creee e e e r s rieenennne 27
CRI Development, Comparison with VOA and BBC ...........cccooviiiiiiiiiiinnn, eerrerreeaee e 27
0328 1511 AN & o (o T eeenenenenenes everrrreeararaans 31
CRI Structure and Leadership .........ccccoevevvercvereneeeeniveennene et eereeeeeereaeeeeeeaae et e e et e e aart et a e et e e ae s 32
Part II: Confucius Institutes ........ eeeeeeteeaeeeteeeerasenseeeseesesseeeeeeeeaarnetesienaaaeeeeiaaarbstteaeeaaaanrareranasrrnaaans 34
Part III: D1gItal DIaSPOTa ....couvnniiieiiiei it erer e s e eeee s erae s esesss s et sna s eanassssnbansssssnnns 39
The Overseas Chinese Affairs Office (OCAQO) ...ttt 40
Part IV: Summary......cc.ccoovvimiiviriiiirienn e, eeetieteeeuereneensesestnetenrnntineaneeraeantaaerareneraeraeannaeanraneranas 45
Chapter 4......ciirieircciniinieresessecisancssesesssssscsssesssssessssscsssssessseses vessreesnacas cecressresensseresnncansenessnnesen 49
Case Study: The Olympic MeESSAZE ......couviuiiiiiiiiiiiiiiieeieiriierereterereier et senar s e e raansasns S 49
THE MESSAZE ...uvveeeeeeeeieeciceiireeeeee e e eeeneteeeeetesessassreesesessensnsnsnneeseseeanns et eeeeeeeeteteeeteeeeaaaar—ateaeeeeeanans 49
The Media .....ovovereeeeeiiieieierereeeeeee et ettt et reretereatetesesesrsesesesaeesesesananereressesessncseset D0
The Target.....cccoovveeeieiiiniiiiiicciieieans ettteeenesenetaatrentnaeshataantierareraetnitantasttansrearnastrrarareraness ereneenenns 51
SUITIITIAT Y ..ottt e et e ettt eeesaeeeseeeserasenansnnsenessseeeesenennensassstesseernrsssnssaesesasssnssnnnnnraraseeesssennnnns .51
CONCIUSION cccoeiiereiiiiereiiiiniiniceeneneccnenenssesseresscssaresesssssssssssanssasossnssssssssesssssssasssssssssssssasnasssssrsssess 53
3



Executive Summary

“They cannot represent themselves, they must be represented” (Marx 1852) |

In the 19" century, Karl Marx made this observation about French farmers and their inability to
assert their class interests within the State. Global information and communication mfrastructure
that is accessible to the common man today significantly adjusts the conclusion of Marx
regarding whether or not the commoner has the means to ‘represent themselves’ — today they can.
This adjustment to a tenet of Marxism set up a debate in China — the fundamental concept of
inserting and exchanging thought and opinion in the public domain of information — and
challenges the Party to not only to provide for and be a leader in ‘messaging’ but also to permit
and even encourage public discourse. This new ‘opening’ of China will have an impact both on
development of the nation, and on China’s engagement with the world. The challenge is how
internal information engagement will be managed, and how China will engage in the global
nefcitizen sphere, while attempting to build a positive perception of China and maintain stability.

It 1s the ultimate challenge of perception management.

In 2006, Wu Youfu, Vice President of the Shanghai Public Relations Association and chancellor
of Shanghai Foreign Language University suggested that China use the panda rather than the
dragon as its national symbol.' Across cultures, it was reasoned better to recruit the iconic aid of
a benign panda bear than the intimidating stature of a dragon. This symbolic shift sparked both
criticism and spirited discussion a inese on both the mainland and overseas. At the
- “center of this debate lies the cultural assumption
~ that Chinese concepts are too specific to be

understood correctly by foreigners. However,

because 20" century discourse of international
relations is Westernized, fears are that if the
Chinese government expresses itself in the usual
. international, “panda” language, it will lose its

 ©  swesees.  “Chinese-ness” and will be criticized by the

E
e e et
A

RS

e
P
=

LER S
EEES, PRI i
:

-
by

C e
iR e i
TERIERAY

Er
bt

=
-

:
S
i
i

=
:
wa:

E
s

)
S

-
-
Py

=
=
-
.

-

3

%

i
k] i__
S

Py
Tmmm e

e
PRy

S

P e

H

-

Tevs

Ly
=

- sempmory  Chinese people for being too Westernized.” The
process continues however. More recently, this

. S ey shift in branding can be seen in the printing of
e six million new 10 yuan (U.S. $1.45) bills. The

SEIL
2t

1=t

-

k]
L

[ EE b
H

=
e

)

s
R aaarky

new currency notes have been released to

commemorate the Olympics.” In an enormous
political shift, Chairman Mao has been replaced

by the image of Beijing's Bird's Nest stadium.

L e
e mmm L py -
-

: EES:
e SairgE
T
ATE phbbabhhati .
s itilnin iR
e e [ty
el

iy
ki

-
g

g

-
-

. .-
f
R e

i e
LT
o el B Sy e
. i M ) o
SR I e e S
:'-"j -~ — g PR el -
j"":' -
e

L - e
-

o o e
o

L T [y
el L
o ey ey e b ok o o ot B b

T
B gt e Pt R
e S b alErelen BRI N T

http://book.qq.com/a/20061205/000034.htm (according to the survey, 90 percent of Chinese people were against
giving up the dragon as a Chinese symbol). -

Public Diplomacy and the Rise of Chinese Soft Power, Yiwei Wang, The ANNALS of the American Academy of
Political and Social Science 2008 - '



Stability in all PRC sectors is generating confidence, and with that comes the opportunity for
outside engagement. An increasingly confident Chinese politic deepens Advertisement as
Information — Information as Advertisement outside the government sector, networking the
domestic economy with global business. More than a macro-diplomatic tool, advertisement-era
semi-privatized messaging also fosters the involvement of the individual (e.g. MySpace,
YouTube, blogs, group-texts). The PRC has crossed a new threshold. In today’s China, the
individual has been empowered with information and the means to engage in “opmion” and
message development through self advertising. '

The current Chinese leadership appears to have fully embraced the value of public diplomacy
and has set its sights on learning how to promote Chinese soft power globally. This paper
explores the strategies, systems, and effectiveness of China’s ability to communicate — to
advertise — its message at home and abroad. Through careful shifts in symbolism and outsider
engagement, 21st century China has grown adept at presenting beneficial China information as
advertisement * and seemingly apolitical advertisement as information—subtle international
messaging. China’s 30-year transition from dragon to panda is traced in this paper: from the
political stratagem of propaganda and overt political messagmg to polltlcally benign
advertisement.

The use of the term advertisement is purposeful. Analysis of the advertisement industry in China
indicates its increasing use in messaging and communication through commercial advertising.
Advertising for profit in the PRC didn’t exist until after 1979 and 1t has developed rapidly 1n
recent years. In 2005, commercial advertising was an $18 billion dollar industry representing
0.78% of China’s GDP.’

Taking the concept of advertising a step further, and employing the English-language China
Daily newspaper, foreign-targeted CCTV programs, and internationally heard China Radio
International (CRI), China “advertises” itself abroad as an important voice on the world scene, a
Chinese alternative to CNN and the BBC (CCTV-9 and CRI). Since the 1990s China’s media
organs have been functioning much like those in the West—by private entrepreneurial
investment and advertisement. When perusing the China Daily, ads range from “China
Investment Directories” to “Luxury China Hotel Indexes” to advertisements for the China Daily
or the Olympic games to pleas that readers “Donate Now for Earthquake Relief” (pictured right).

* While meant to be part of China’s messaging to the world, this new currency could not distribute fast enough for

street entrepreneurs to hawk the demand — asking over RMB300-400 for a new RMB10 bill.

* This paper will play with the concept of “advertisement”, often highlighting a shift in China away from
“propaganda” or “messaging” and towards the capitalistic edge of “advertisement”. '

The OED defines “advertisement” as:

1. a paid announcement, as of goods for sale, in newspapers or magazines, on radio or television, etc.

2. a public notice, esp. in print. '

3 the action of making generally known; a calling to the attention of the public
> Brand New China




Probably no other single issue provides a more
comprehensive illustration of China’s expanding
communication and mformation dissemination system
‘than the handling of the upcoming 2008 Beijing
Olympics. The Games offer China the opportunity to
- demonstrate 1ts ability to mobilize resources and attract SR L T -
investment by showcasmg Chinese modernization efforts. The overarchmg message 1S that Chma
1S not just a rising power but a peaceful and orderly one. The new 10 Yuan note, which features
not Mao but the iconic “bird’s nest” Olympic stadium, is proof positive of China’s determination
to enhance 1its global image.




Introduction

The U.S. and other Western countries possess or control almost all the world’s
media and they mostly show the negative side of China to Western audzences °

China has long perceived the Western press coverage it receives as often hostile and sometimes
deliberately slanderous. China’s Foreign Propaganda organizations attempt to counter erroneous

statements and protect China’s international reputation by using a combination of previously

developed and new messaging methods.

As outlined in previous IHSI research (China’s Convergent Communications Network™ &
“China’s Information Development, Management, and Dissemination), the PRC clearly
recognizes the importance of information and communication technology (ICT) to network
sustained economic growth and political stability. In order to remain a financially profitable
central player in the borderless realm of e-commerce (delete this and a diplomatically viable
participant in instantaneous communications exchange), China has vigorously pursued the

creation of a seamless ICT network and an efficient physical infrastructure to employ it

domestically and abroad. International political relationships, global commerce and the newly
empowered individual demand no less. Today the development of a state-of-the-art convergent
communications foundation to enable broadcasting, publishing, internet development,
telecommunications, and technological advancement incentives are prominently in evidence all
over China.

We further assess that China’s use of semi-privatized media networks and embrace of
‘convergence’’ technologies (i.e. cutting edge telecom services or web-based broadcasting/
publishing) will give the current system of central leadership distinct advantages when delivering
influential messaging and ‘advertisement’ as long as it successfully manages the expectations of
individuals now relatively empowered by access to networked communications. PRC senior
officials must thread a delicate balance when delivering political messages nationally and
internationally. They must successfully employ the converging communications system while at
the same time maintaining primary influence over China’s information infrastructure. Control
over the control over the many layered modal messaging structure — increasingly led by the
people’s entrepreneurial periphery will be challenging. Consequently, 1t is not only important to
have the ICT means to deliver a message, it is critical that the PRC leadership have the dexterity
necessary to influence the system and positively communicate a cultural message through the use

of information as advertisement, advertisement as information.®
Paper Overview

Formal Abstract: This paper examines China's progress in developing a global commercial and
public affairs communication and information system. With the core of the China Radio

° Duiwai xuanchuan cankao (Foreign Pmpaganda Reference) 4 (2004): 12.
" 4™ 1> communication technolgies

® “China’s Convergent Communications Network” & “China’s Information Development, Management, and
Dissemination”, IHS International, 2008. | |




International (CRI) infrastructure, China is now'pushing to advance the quality and scope of its
‘content' for information and entertainment to a global public affairs and commercial audience.

Chapter 1 - tracks the evolving strategies of China’s forelgn messaging from the 1980s, through
the Tiananmen demonstrations of 1989 to the present.

Chapter 2 - will consider how China’s propaganda in the 21% century is not so easily
distinguished from marketing. Following a 20 year evolution from overt propaganda to one of
public affairs/advertisement, 21% century China is fully engaged in the art of self brandmg at
home and abroad

Chapter 3 — describes the role that China Radio International plays in message dissemination
within China and overseas. With 290 hours of daily programming beamed across the world in
43 languages through some 50 short-wave transmitters in Asia alone, China Radio International
(CRI) 1s a significant component of Beijing’s international public diplomacy effort

Chapter 4 — presents the “case study” of China’s Olympic marketing. Probably no__ other single_
issue provides a more comprehensive illustration of China’s determination to project a carefully
crafted image of mastery and modernity relative to the upcoming 2008 Beijing Olympics.



Chapter 1

Historical Overview: China’s Forelgn Messaging

1980s: Foreign Propaganda, Finding Friends

During the 1980s the Chinese understood “Foreign Propaganda” as essential to reflect a post-
Mao, modern China. This marked a dramatic departure from the last ten years of the Mao cra
during which xenophobia had escalated to the point at which China was almost completely
isolated from the world outside. During these years no ordinary Chinese cmzen dared to be seen
fraternizing with a foreigner for fear of accusations of being a spy. But rather than
overthrowing its political system, China of the 1980s was prompted to position itself as
economically central to the international market place. While Mao-era propaganda attacked
foreign imperialism and foreign propaganda, Chinese propaganda officials of the 1980s were
actually instructed to “de-emphasize the political content [Marxist/Maoist asPects] of therr work
and stress that China was a democratic country with a proper legal system.”"” An approachable
international image for China was correctly understood as essential to modernization and
economic involvement. '

Hence, in 1980, the Chinese formed a Foreign Propaganda Group (duiwai xuanchuan xiaozu) to
specialize in messaging outside of China. In the years following 1980, foreign messaging was
no longer concentrated solely in Beijing. Indeed, every province and administrative area in
China formed its own foreign propaganda unit. This marked a dramatic change. More than
forty government department and semi-private organizations followed suit by establishing their
own “official foreign media spokespersons”.!" A national meeting of local propaganda bureaus
was held in 1982 and each area in China was instructed to do what they could locally to
encourage foreign investment and tourism in their towns or provinces.'> Also during the early
80s the Foreign Propaganda Group encouraged the increase in foreign propaganda news bureaus,
broadcasting, films, television, and publishing (all of which was simultaneously undergoing a
major modern revitalization). It was during this period that the Chinese released their first
Engllsh language newspaper, The China Dazly filled with carefully craﬁed Chma—frlendly
messaging for non-China audiences.

Beginning in the late 1970s and lasting until the late 1980s, all foreigners were treated as
potential friends of China—friends who should be treated as such. Therefore, propaganda
released during this time was engineered to appeal to foreign tastes, and overcome suspicions.
While the message would carry a Chinese flavor, it would rarely contain a hard-line political
message. Unlike the Mao era, both official and non-official propagandists were advised by the
CCP via the Foreign Propaganda Group not to use political slogans. If they had to use these

? Marketing Dictatorship

'? «“Sifabu Zou Yu fubuzhang tan zhen gzhl gongzuode duiwai xuanchuan,” Duiwai baodao cankao (Foreign Reports
Reference) no. 8 (1983): 2-4, “Zhu Muzhi tan duiwai wenhua jiaoliu he xuanchuan gongzuo,” Duiwai baodao
cankao 9 (1983); Zhu Muzhi, “Zai quan guo duiwai xuanchuan gongzuo huiyi shang de jianghua,” November 26,
1986, Zhu Muzhi Discusses Foreign Propaganda, 120

'l Marketing Dictatorship

'2 Zhu Muzhi, “Zai quanguo duiwai xuanchuan gongzuo huiyi shang de jianghua,” October 30, 1990, Zhu Muzhi lun
duiwai xuanchuan (Zhu Muzhi Discusses Foreign Propaganda) (Beijing: Wuzhou chuanbo chubanshe, 1995), 296.




slogans, then they were to adapt them—translate them—to phrasing that foreigners could
understand in terms that would not unsettle them. "

1989: The Pendulum Swings

The Tiananmen Square Demonstrations, which transpired between April and June of 1989,
swung China back to a state of isolationist protectionism. The CCP perceived China as under
attack by hostile foreign forces (the most divisive of which was rioting within China itself)
seeking to undermine the CCP’s hold on China, power, and stability. Marking a dramatic
departure from the Foreign Propaganda Group’s work to forge ties with foreigners, the protest
movement delivered a new framework for thinking about foreigners. The CCP set up a new anti-
foreign propaganda effort within China. This propaganda blamed foreign ideology and deceit for
the unsettling protests. During the riots senior propagandist and party member Zhu Muzhi issued
a report to the Party in which he described the Western press as vilifying the Party’s response to
the “democratic uprisings” detailed by the foreign media. He explained that China’s
internationally-released propaganda would have to battle actively for a “just” world opinion of
China. Zhu Muzhi explained that propaganda released on the subject of Tiananmen should
speak to the fact that the events of April-June of 1989 marked an anti-government rebellion and
not a peaceful demonstration. Furthermore, propaganda should attempt to demonstrate why it
was necessary to employ military force to re-establish order. All propaganda, according to Zhu
Muzhi, should stress that despite the surface unrest, China remained economically and politically
stable.

Following the Tiananmen tragedy and the collapse of communism in Eastern Europe and the
Soviet Union, China’s new leadership became convinced that the Western world did not want
Chima to become strong and was fundamentally opposed to the PRC for ideological reasons.
These conclusions became the framework for China’s foreign propaganda work in the 1990s and
carly twenty-first century.

1990s: Foreign Propaganda, Protecting China

The demonstrations of 1989 alongside the collapse of the Soviet Union left China more isolated
from the outside world than it had been even under Mao’s protective rule in the 1960s. In order
to combat the hostile foreign assessments of China, in the 1990s China redoubled its efforts to
establish an unmediated voice among the international media. In March of 1990, the CCP
revived the Central Committee Foreign Propaganda Group (which had been closed down in
1988). In 1991 the CCP established the Office of Foreign Propaganda/State Council Information
Ofﬁce—makmg the Office of Foreign Propaganda a separate unite from the Central Propaganda
Department.'* The OFP/SCIO became the public face of China’s foreign messaging work.
Between 1990 and 1998 Zhu Muzhi was placed in charge. From 1998 until 2005, Zhao Qizheng
assumed control of the OFP/SCIO. In late 2005, Cai Wu became the leader of foreign messagmg
and was given the title “Minister of Information”.

As China increased its involvement with the outside world it also increased the volume of
foreign propaganda being produced. But as economic efficiency became more and more

'> Marketing Dictatorship
156

10




central—as State Owned Enterprises began to mount their own advertising campaigns to court
private funding and turn a profit—China’s foreign messaging was also semi-privatized. While
the philosophical framework contained in China’s overseas messaging was centrally determined,
the State was no longer capable of paying for this “news” to find its way to foreign readers. It
therefore became important that China produce news—books, articles—that the outside world
would care to purchase. Hence, in 1994, the Foreign Language Press underwent a major reform.

With the advent of the internet, the CCP also managed to cut costs by posting (not prmtmg) Party
lines on the official PRC webpage.

Just as the 1990s increase in foreign messaging required more sustainable economic tactics, it
also required a more elaborate organizational structure for the propaganda work itself. The CCP
Central Committee Foreign Propaganda Group maintained its role as the policy setter i foreign
messaging. The policies were, in turn, implemented at the provincial level by propaganda offices
with direct officials in various government departments and work units whose interests touch on
foreign propaganda, such as: foreign affairs, foreign trade, tourism, overseas Chmese affarrs,
radio and television, print media.'> Also re-invented during the Deng-era, was the term “foreign
propaganda”, which was re-titled “public relations/publicity and information.”

Taiwan, for Example

The changing decades of China’s distinctive foreign propaganda policy can be observed in the

PRC’s evolving propaganda directed at Taiwan. During the Mao era propaganda aimed to
“divide and demoralize, incite rebellion and get them to come over [to the communist side].”'*
All that changed in the 1980s during which the PRC attempted to build emotional connections,
create positive propaganda, and to emphasize unity, friendship, and politeness. One propaganda
document dating to that period explains of China’s intended engagement with Taiwan, “‘we
certainly won’t attempt to sow discord, deceive or slander, nor will we ridicule or speak
sarcastically.”'’ The document goes on to describe how important it is to avoid ideological
questions about Taiwan’s independence, as this fractious issue will only serve to further
deteriorate China’s true unity. Indeed, the goal of all of China’s 1980s friendly posturing with
Taiwan was unity. Careful “thought work” was performed on Taiwan’s traveling journalists who
arrived in China only to be shown the most impressive and China’s friendly of vantages—

producing China-friendly perspectives practically regardless of personal biases.

Friendly policy shifted after the summer of 1989. During the 1990s the PRC became concerned
that Taiwan was pumping incendiary radio and television programs into the Chinese mainland.
Indeed, on June 1990 the PRC claimed to have heard the ROC Information Office (of Taiwan)
making a covert decision to export as much Taiwanese culture and intellectual products to China
as possible. They were doing this in order to bring about a “qualitative change”—democracy—
in China. During this period, rather than engage Taiwan in a friendly manner that invited feeling

"> Sifabu Zou Yu fubuzhang tan zhengzhi gongzuode duiwai xuanchuan,”Duiwai baodao cankao (Foreign Reports
Reference) no. 8 (1983): 2-4, “Zhu Muzhi tan duiwai wenhua jiaoliu he xuanchuan gongzuo,” Duiwai baodao
cankao 9 (1983); Zhu Muzhi, “Zai quan guo duiwai xuanchuan gongzuo huiyi shang de jianghua,” November 26,
1986, Zhu Muzht Discusses Foreign Propaganda, 945.

'* Brady, Anne-Marie quoting Li Yuanjiang, ed/, Duiwai xuanchuan ﬂchu (Basw Foreign Propaganda) (Guangzhou
Guangdong renmin chubanshe, 1987), 85.

'’ Brady, Anne-Marie quoting Duiwai xuanchuan jichu, 85.

11



of deep-seated unity, China directly and openly criticized Taiwan’s domestic, democratic politics
in an attempt to undermine Taiwan’s own covert, derisive propaganda program in China.

Today, however, China is once again promoting the message of cultural unity m its Taiwan-
1ssued propaganda—though the key term is now “Chineseness”—the Chinese national brand—
and the emphasis has ostensibly shifted from politics to commerce. In order to prevent Taiwan’s
cultural products from flooding the Chinese market, China promotes Chinese culture m its
overtly friendly Taiwan engaged propaganda. And the marketing of Chinese culture to
Taiwanese and Taiwanese culture to Chinese doesn’t stop there. In fact, in the early 21* century,
when Taiwan began transmitting cable broadcasts within the United States China quickly
followed suit so as not to be left behind the battle for the best international image.

12



- Chapter 2
21% Century China: Messaging as Advertisement

Branding in China in the 21* Century '

This chapter will consider how China’s propaganda in the 21% century is not so easily
distinguished from marketing. China’s foreign messaging looks more and more like state-
approved advertising. In 2005, commercial advertising represented an $18 billion dollar
industry—up 12% from the previous year. This means that advertising represents 0.78% of
China’s GDP.'® While there were no ad agencies in 1979, by 2005 there were 84,272 and
approximately 9,650 advertising media; the total number of personnel employed by ad agencies
increased from 700,000 in 2001 to 940,415 in 2005. The newly celebrated “China Brand” blurs
the line between messaging and marketing. The geopolitical marketplace transforms politics to
profit.  Following a 20 year evolution from overt propaganda to one of public
affairs/advertisement, 21% century China is fully engaged in the art of self branding. In this
Chapter, Part I introduces the contemporary concept of branding in China utilizing three
examples, Chinese Cola, Lenovo, and Olympic sponsors. Part II, identifies the evolving media
for foreign (and domestic) messaging/advertising: television, internet broadcasting, print media,
and radio.

Part I: Brand China

Figure 1. Foreign direct investment- in China

Source: Jianguo Liu and Jared Diamond, China 's Environment in a Globalizing Woﬂi Nature 435, 1179-
1186 (30 June 2005).

China has taken great strides in recent years to build national unity. By spreading technology—
ensuring that everyone, from rural dweller to urbanite, has access to a television, radio,

® Brand New China

13



telecommunications technologies, or even a computer—China enables its media organs (like
CCTV or CRI) to message to diverse Chinese nationals. These media delivered messages
simultaneously activate the Chinese market to “buy” Chinese products and concepts. The PRC
- has also been effective at communicating with its overseas Diaspora (as Chapter 3 will discuss),
while China’s foreign advertising has been effective at encouraging the economic investment by
foreign nations and companies. Since China began its concerted effort to engage foreign markets,
investors and technologies in 1979, foreign direct investment in China has increased dramatically
(as Figure 1 indicates). However, China’s political position internationally is still not central (as
Figure 2 suggests below). In order for China to continue its economic climb from workshop of
‘the world to industrialized power—from developing country to international superpower—it will
have to resolve the disconnect between its empowered economic position and more isolated
international political position. China’s promising 21% century strategy, the results of which are
still inconclusive, is employing a softer focus public affairs/advertising message not
“propaganda”—pandas not dragons—to market a sociopolitical brand China.

Figure 2. Percentage of populations which favor China politically

i i s BT R R RO
. . .
T S
Africa
: PR 5 S Y
S e = R :
E St e et e : i =~:E o e ] ﬁ IIIII
e R .3':__ : i_ﬁ“ll # N I e i e '
oo ﬁ ﬁﬁc EETEEEE %% : o ﬁ
o & ﬁ%ﬁ*iﬂ*ﬁ T i i :
V¥ estern Europe
e PEbRbEbeb ek Ll T R EW L
il . = - %;t -
- * -
""" ; 2 e : : ; a2
- — : 5 ::.“:
Asia Pactic - . _
: = = i i
é : : o :
s +§:$f€:;ii%% Eﬁgu ”::':%::”: % i % o
S SAEEEEEER s e EEREE o
S . . - e -
EEETE RS e e
i e mﬁx:ﬁ% e, ﬁ'i% SRR
i e G = B
i e o e o
e i i
| | B
Latin America
J_ ; : =ﬁfﬁ=¥r$ﬁ oo 3%
i ééé?#ﬁﬂ%h o o
- - & . z
o - £ - el i
: 3 EEERIEEEE : ---LZ%EE it ﬁ
: = o
North America
S
; . e
S e . = ﬁr :
%E-ﬂ* :ﬁ-_;\é;:::ﬂ. E : %’ﬁ
2 e S

Source: Gallup International Voice of the People 2007 survey

14



Localizing: Chinese Cola

In the Western advertising industry the concept of “local” versus “global™
| once represented a simple binary. While “Coca-Cola” is easily sighted as a
B | global enterprise, “Joe’s Cola” might self-promote as a Jocal’s brew.
% | However, a closer look at China and the internationalized business
| community challenge this dualistic thinking. Wahaha, a Chinese company'
re-named the product it began marketing (largely in Eurasia) as “Future
Cola” to “Chinese Cola” (pictured left). Future Cola’s Chinese Cola

& | marketing: “The Chinese People’s own cola” alongside the slogan “the

P 8 | future will be better” has actually delivered Future Cola a substantial share
l f  of the soft drink market—with 70% of Pepsi Cola’s sales and 30% of Coke

........
aaaaaaaaaaa

sales Furthermore they do the PRC a service as they popularize
Brand China from the entrepreneurial periphery. In 2001, Wahaha
parlayed its China-built base into the American market, where it
introduced “China Cola” (pictured right) which it marketed as a
health food replete with China-imported herbal infusion with little
success. While most modern business falls into the global niche,

increasingly the operative word and practice is localization. How
can a multinational corporation or transnational ad agency appeal
to a local market—in China, one that is increasingly nationalistic?

From the U.S. to China, very few “local” brands are true local originals these days, and national
ownership says little about how a brand is actually perceived by target consumers. These mixed
prototypes push consumers to renegotiate the meaning of localness and localization. For Chinese
advertisers and politicians alike localization is a push to recast “Made in China” as “Created in
China” both to the disparate Chinese citizenry and foreign investors. China uses its messaging
system to cultivate a respected /ocal image on the global scale. But the simple “local” branding
of China’s 1.3 billion person contents is no simple task. It involves constructing a national
image of unity and marketing that over an elaborate media network to China’s 52 ethnic groups
and far slung populace. '

Olympic Sponsors

The International Olympic Committee has 11 TOP (“The Olympic Partner”) sponsors. These are
global sponsors who have paid tens of millions of dollars to associate their brand with the
Games, and pursue lucrative business opportunities surrounding the prestigious event. 0 Asan
event that commands the focus of the media and the attention of the entire world, the Olympics
are one of the most effective mnternational marketing platforms in the world. The TOP partners
for the Beijing 2008 Olympic Games are Coca-Cola, Atos Origin, General Electric, Johnson &
Johnson, Kodak, Lenovo, Manulife, McDonald’s, Omega, Panasonic, Samsung, and Visa. 21

** The owner of Wahaha, Zong Qinghou, is the 14 " richest man in China.

*0 Madden, Normandy, “Sponsoring the Games: Marketing Plans Shaping Up,” www.plasticsnews.com February
14 2007.

1 www.olympic.org

15




Traditional thinking would lead many people to imagine that each TOP company would have
one global marketing campaign for the Beijing Olympics. But for these sponsors, the
fundamental novelties of the Chinese commercial market, the consideration of the Torch Relay
issue, and the continued criticism from groups who want them to use their influence to improve
China’s human rights record make their role as an “Olympic Partner” a substantial challenge.
And yet, the sponsors plan to “stay the course”, believing there is more of a financial uyside to
the relationships they build with Chinese consumers than a political downside globally.”* China
represents enormous growth potential for these companies, whose challenge it is to cement their
brand’s image with Chinese consumers without letting that process crumble their image with the
rest of the world. For the Chinese government, the process becomes a valuable tool for using
foreign companies to promote Be1jing’s agenda on a global stage. '

While not a TOP company, Adidas™ stands apart from the other sponsors by its more obvious
promotion of Chinese nationalism. Its Olympics television campaign will air primarily in China,
featuring almost exclusively Chinese athletes, and its driving theme will be Chinese pride in
hosting and winning the Games. Adidas’ risky focus on the home team is evidence of its larger
mission: an attempt to overtake rival Nike in its share of the China market. While every brand 1s
taking a calculated risk at the Beijing Games, Adidas faces more of a backlash than other
sponsors because of its China-centric message.** o

McDonald’s is using a complex, much subtler approach to Chinese nationalism in their Olympic
ad campaign. The most trumpeted element of McDonald’s Olympic sponsorship 1s a reality
television program called “McDonald’s Champion Kids.” Reality shows are extremely popular
in China, and this one has aired regularly from October 2007. It brings together more than 200
children from 40 countries to compete in a series of quiz shows and athletic competitions, many
of whom will also act as youth correspondents for their hometown media outlets during the
Games.”” Michael Wood, CEO of Leo Burnett ad agency,”® explains that “nationalism is not a
strategy... it is a shared value, which when executed in the right way by the right brand, can
create a powerful connection with people.” Phyllis Cheung, director of marketing for
McDonald’s in China, says, “We are an international company, no doubt about that. What we
are doing is being locally relevant, rather than getting into the arena of playing up nationalism.”*’
By centering the campaign’s global message on McDonald’s ongoing commitment to children’s
well-being, the image of gleaming, consummate patriotism portrayed by any bought-and-sold
spokesman is replaced with the innocent ambition of a french-fry-eating future Olympian. '

Visa is also finding ways to turn our attention toward international goodwill. Their new tagline,
“Go World,” stresses global harmony over nationalistic competition, and focuses on the
achievement of the human spirit as embodied in the athletes. The sepia tones of Visa’s visual

*2 Fowler, Geoffrey A., “Cheers for China — Olympic Marketers Launch Ads Lauding the Home Team; Coke, Pepsi,
McDonalds Make Patriotic Appeals,” The Wall Street Journal, April 18, 2008.

*> Adidas is officially a Beijing 2008 Partner, one sponsor-level below the TOP Worldwide Olympic Partners.

24 Kang, Stephanie, “Adidas Ad Campaign Invokes Chinese Nationalism,” Wall Street Journal, July 3, 2008

> McDonald’s press release, from www.chainleader.com, June 2, 2008.

*® Fowler, 2008. Leo Burnett is owned by Publicis Groupe, and works for both McDonald’s and Coca-Cola in
China.

T Fowler, 2008.

16



17




world's eighth-largest PC maker to the third-largest, after Dell and Hewlett-Packard. The brand
Lenovo has chalked out a five-year transition to switch to a Lenovo-only brand, as 1t only has a
five-year use of IBM’s internationally known brand, yet Lenovo has moved far more swiftly to
remove the IBM name from its brand-building venture than analysts and marketing experts had
expected. Since Lenovo took over the IBM personal computer business on May 1, 2005, the
company's advertising and marketing efforts have excluded IBM almost entirely. For example,
the four television advertisements that Lenovo ran during the Turin Winter Olympics never
mentioned IBM at all. In fact, the only connection to the iconic brand is the IBM logo, which
still adorns Lenovo's ThinkPad laptops

Clearly attempting to navigate the international markets successfully, the current headline on
Lenovo’s “USA” homepage reads, “Lenovo: Freedom to work, to play, to choose” in bold letters
before the folds of an American flag. Meanwhile, Lenovo’s Canada page entreats viewers to
“Celebrate Canada!” by purchasing a laptop today. Lenovo has engineered a similar, yet
alternatively edited (language specific) homepages, for sixty-five different countries to which 1t
markets. Each page attempts to appeal to locals’ nationalism as a marketing strategy. Still some
experts argue that Lenovo has abandoned its internationally appealing “IBM” face too soon to
succeed in the international marketplace. David Reibstein, a marketing professor at the Wharton
School at the University of Pennsylvania, said, "What Lenovo is trying to do is get itself
established with credibility in this market, but it feels like a premature transition. Lenovo may be
strong 1n China, but 1t 1s a non-name m the West."

The latest development on Lenovo’s marketing front involves making
Bangalore, India the global marketing hub from which it will drive all
the marketing initiatives of the company. The hub, first established 1n
July 2007 is expected to formulate marketing strategies and create
marketing deliverables for print and online. It will also track the
effectiveness of the marketing campaigns launched by the company
around the world. There are many reasons for the choice of India as a
marketing hub for Lenovo’s global marketing activities. According to
Lenovo, their Indian marketing and creative team is currently its best n
the corporation and it has the experience of building brands from scratch. Furthermore, Lenovo
has plans to route all their marketing deliverables (including advertisements and brochures)
through the hub in order to benefit from the reduced costs of having English printing done 1n
India. By establishing this Indian hub, Lenovo will also be closer to the Western markets which
the company considers to be among the most important in future growth plans.

Deepak Advani, Lenovo's chief marketing officer, said the company recognized the value of the
IBM brand and intended to keep the IBM name on ThinkPad products for the foreseeable future,
even if the advertlsmg did not mention IBM. "While we get established, having the IBM name
on the product gives customers comfort and
assurance," Advani said. "But 1 our
industry, there is a tight association between
the company and the product, so we have to
make sure it 1S clear that it is really Lenovo

selling it to you and not IBM." Advani

18




acknowledged the challenge of gaining market share in the U.S. market, which 1s dominated by
Dell and Hewlett-Packard. He said Lenovo had "deselected" the consumer market segment in the
United States, preferring to concentrate on sales to small and midsized companles as well as
large corporate accounts.

Advani said Lenovo had tracked brand awareness in nine countries and noted that an Intelliseek
survey showed that in the past six months the association between ThinkPad and IBM dropped

substantially, while the association with Lenovo rose. >

Part 1I: State-Owned and Semi-Private Media
Television (CCTYV)

Television played an important role in China’s foreign propaganda work beginning in the 1990s.

Before the 90s, television was seen as a means for the CCP to disseminate news and government
decrees, to provide education and to enrich the populations’ cultural life. It was employed as a

domestic tool for implementing PRC propaganda—communicating the benefits of Communism

and persuading the diverse Chinese population to support the CCP’s policies. The Propaganda

Committee of the CCP’s Central Committee governed all broadcasting through the Ministry of
Radio and Television. Until the late 80s, all funding (and approval) for China’s radio and
television transmissions came directly from government grants. Therefore, for many years there

were no license fees for viewers and listeners, and programming depended on the central

governance for both approval and funding. At the end of the 1980s and increasing throughout

the 1990s, however, was the use of advertising to supplement a growmg number of Chinese

television shows and networks. -

Throughout the 1990s numerous transnational television providers entered the Asian media
marketplace. Hong Kong-based Star TV represented the first broadcaster to target Asia via
satellite. Beginning in 1991 with five channels and increasing throughout the 90s, Starl'V
claimed household penetration across the whole of the Asian continent—increasing mn the
metrics of millions each year. The politically neutralizing facts of profitability delivered
Hutchinson Whampoa’s Star TV to the hands of Rupert Murdoch’s News Corporation in 1993.
Murdoch’s purchase catalyzed the market entry of other global challengers and operators like
MTV, ESPN, Discovery, TNT and HBO—all introduced to China via satellite.”® By the end of
1993 up to 70 million Chinese were estimated to watch programs from transnational satellites
that include AsiaSatl, Palapa, and Thaicom. Viewing the reception of unapproved satellite
broadcasting as a threat to sociopolitical stability, in 1994 the State Council Proclamation No.
129 was signed by the Chinese premier Li Peng. This proclamatlon banned unlicensed
ownership of satellite dishes on the grounds of g
preserving Chinese culture and socialism. Ironically,
while - Chinese broadcasters had begun to

supplement theirr budgets by selling ad-space, the
People’s Liberation Army (PLA) had already begun

** “Lenovo makes break with the IBM brand: Chinese firm eases away from big name”, International Herald
Tribune, April 11, 2006.

3 Thomas, Amos Owen, Transnational Media and Contoured Markets: Redefining Asian Television and
Advertising, Sage Publications: London, 2004.

19




to supplement their falling government grants by manufacturing and selling (unlicensed) satellite
dishes to Chinese citizenry. Furthermore, Chinese nationals were not only receiving foreign-
produced programming via satellite. The many Chinese cable stations (which reproduced
exponentially during the 1990s) would illegally relay transnational programming or pirated
videos to local neighborhoods. Thus cable television had become a large-scale industry in China,
attracting foreign investment (and programming) as well as domestic (including provincial
government level) investment. '

Aware of this phenomenon, the CCP sought to capitalize on this globalization of media both by
turning a profit and making its own voice heard-—internationally. In a 1989 meeting, top
propagandlsts identified television as the most important tool to use for foreign messaging in the
coming decade. The proliferation of Chinese broadcasting could not be achieved, however,
without the financial subsidies derived from advertising. Because Chinese brand television was
understood as important for both domestic and foreign messaging, the CCP loosened the “apron

strings” from the once entirely SARFT-controlled, PRC- fmanced China broadcastmg of the
1980s.

In 1992, the PRC established CCTV-4, a channel that targeted overseas and foreign Chinese
viewers (including people in Taiwan, Hong Kong, and Macau). In the mid-1990s CCTV entered
into various commercial agreements with Associated Press TV (APTV), US-based Encore Media
Corporation and Australia’s Channel Nine for supply and exchange of global news, sports,
children’s programs, drama and movie programming. In 2000, CCTV-9 was established as an
. English-language channel (beginning in 2004—also available in Spanish and French) messaging
to foreigners within China as well as English speakers outside of China’s boarders. CCTV-9 is
the Chinese estimated equivalent of CNN. It provides international news coverage that is Party
approved, and China-friendly. Today, CCTV 4 and CCTV-9 can be viewed iternationally on
Fox and Time Warner networks.

The growth of transnational television was influenced not just by governments and policy
makers and regulators but also by the management decisions of media-owners, cable operators,
satellite providers, advertising agencies, marketers, software developers and other players,
whether proactive or reactive. In 2000, the overall Asian television advertising market was
estlmgged at a worth of US$36 billion and is expected to more than double to US$76 billion by
2010.

Beijing wants to develop and wield its international broadcasting power. In recent years, Beying
has made major inroads into the overseas Chinese media market. While Beijing granted AOL
Time Warner and China Entertainment Television a license to broadcast the commercial
programs of China Central Television (CCTV) in Guangdong Province in 2002, the programs of
CCTV-9 (CCTV’s 24/7 English channel) can be broadcast via AOL’s cable network in North
America. CCTV-9 also can be watched via Sky Digital in Great Britain. Now, CCTV-9’s

*> Thomas, Amos Owen, Transnational Media and Contoured Markets: Redeﬁning Asian Television and
Aadvertising, Sage Publications: London, 2004, pp. 121.

20




broadcasting has more than 700,000 subscribers abroad, and its satellite broadcasting has more
than 500,000 subscribers in the United States.>

Previous IHSI studies have identified some tactics that characterize Beijing’s efforts to influence
overseas Chinese media: (1) to directly control newspapers, television stations and radio stations
through complete ownership or owning major shares; (2) to use economic ties to influence
independent media that have business relations with China; (3) to purchase broadcast time and
advertising space from existing independent media; and (4) to deploy its own people to work 1n
independent media, achieving influence from within their ranks.”’ '

Internet Broadcasting

Internet-based broadcasting and blogging has created a fundamental culture shift. Through these
means Chinese individuals are empowered to voice their opinions. Still other Chinese
entrepreneurs enable these voices by supporting the online-interfaces by purchasing
advertisement space. All this is happening with the awareness and de facto consent of the CCP.

Internet We Media

According to BDA China, a Beijing-based research firm, the number of Internet users in China
reached 228.5 million in March 2008, surpassing that of the U.S. for the first time, which was
217.1 million.”® With the rapid penetration of Internet usage in China, came the development of
Internet We Media,” an interesting phenomenon in a country known as being traditionally
stringent in media and publication censorship. What stance the government has taken toward the
We Media and how has it evolved in this short period of development? What role does the We
Media play in Chinese domestic messaging and international messaging?

While the Internet emerged as a medium of accessing information in the beginning, one of the
less anticipated results of its growth, especially for the Chinese government, is that the sources of
information on the Internet could become so diversified as to include audiences themselves.
From various forums on Internet portals, to blogs, and to the recently flourishing YouTube
comparable sharing-your-own-video websites, the Chinese government at first viewed them with
suspicion and then accepted them with caution. Recently, it began to respond to mformation
posted on the We Media platforms in a more positive way and taking advantage of them for
government messaging. The very fact that the government is allowing these sites to continue
shows a strong shift in censorship, and signals the Party condones their content because its flavor
1s largely favorable to state interests. Growing nationalism online and the experience of YouTube
comparative sites in China provides a strong example. '

* Ding, Sheng. “Digital Dlaspora and National Image Building” Pacific Affairs. V80, No4, Winter 2007-2008. p642

* Duzhe Mei, “How China’s government 1s attemptmg to control Chmese media in America,” China Brief, vol. 1,
no. 10 (2001), pp. 1-3.

** See THSI report China’s Convergent Communications Network, April 2008, page 20.

** The We Media refers to the phenomenon that online audience “become an active participant in the creation and
dissemination of news and information” with all those “easy-to-use Web publishing tools, always-on connections
and increasingly powerful mobile devices.” -- See Lasica, J.D. (ed.), We Media, How Audiences Are Shaping the
Future of News and Information, a thinking paper of the Media Center of the American Press Institute, July 2003
available at http://www.hypergene.net/wemedia/download/we_media.pdf.

21



Chinese “YouTubes”

According to iResearch, a Shanghai-based Internet survey firm, China’s Internet video users will
increase from 107 million in 2007 to 230 million in 2010. The value of online video market will
jump from 900 million Yuan in 2007 to 3.65 billion yuan in 2010. One of the firm’s surveys also
found that in October 2007, Chinese netizens watched 257.59 million hours of video clips online,
up 89% over the same period of 2006.* '

Many Internet portals in China offer online video services, including existing Web portals and
news portals run by traditional media organizations. Such Web portals are not a concern to the
government. The emergence of YouTube-like sites, where they allow users to upload video
footages to share with other users, was not embraced by the government in the beginning. This
was understandable and not unexpected for a government that had been used to rigorous
censorship. The content offered by individual users could easily get out of control i the
government officials’ eyes.

China’s “YouTube” sites first appeared when two dominant sites tudou.com and 56.com
launched almost at the same time in April 2005. In December 2006, youku.com was established,
among numerous other launches that followed the YouTube model. Seeing the dramatic increase
of Internet users in China and the huge potential for profits, international venture capitalists
flocked to this industrial sector. By July 2008, the largest eight YouTube-like sites attracted close
to US$300 million of venture capital.*’

However, just like the U.S. YouTube, various content issues also arose with the emergence of its
Chinese peers, such as violations related to royalties. In addition to royalties, the Chinese
government was also faced with challenges regarding censorship. For a long time, the
government watched them with suspicion, but did not do much to curb their growth. During this.
period, the sites were left in a status of free growth and free competition, ‘and youku.com and
tudou.com rose to the top two positions in this sector.

In March 2008, the government tightened regulation of the sites, but the focus was on cracking
down on intellectual property violations. Twenty-five of the sites, including tudou.com, were
forced to shut down for three days for “publishing content that infringe upon intellectual property
rights and royalties.” On June 19, 2008, the State Administration of Radio Film and Television
issued 247 licenses to entities that provide online video services. Most of the licensees were
state-owned media entities, but popular Internet portals like sina.com and netease.com were also
included. Surprisingly, the government did not exclude YouTube-like sites, such as ku6.com and
6.cn which were on the list, but the most popular youku.com and tudou.com were missing. As a
second set of licenses were issued before the end of June 2008, without tudou.com and
youku.com being listed, speculations and rumors became rampant about government policies
toward the Chinese “YouTubes”, making venture capitalists, advertisers and the businesses all

** Wang Enbin, Paizhao Gaibian Hangye Guize, Shipin Wangzhan Jiang Liangji Fenhua, or Licensing changes
industrial regulation, video websites go two extremes, available at http:/news.a.com.cn/Infos/news_72387.html.
*! Shipin Wangzhan Zaoyu Bing Huo Liang Chon g Tian, or Online Video Providers Encounter Two Totally
Different Results, available at China Information Industry Network, http://www.cnii.com.cn.

22



very anxious.”” However, youku.com received its license on July 10, 2008. The website is also
reportedly negotiating with CCTV for authorization of broadcasting on-demand videos of the
Olympic Games online. It is not the only one making this effort. UUsee.com, one of the earlier
licensed websites, has already been authorized to cooperate with CCTV International to do

online broadcasting of the Olympic Games. -

According to one report44, several contributing factors for sites to get a government license are
that they have strengthened self-regulation and have avoided being caught by the government.
One senior executive of a YouTube-like site believed that the regulator actually knows very well
what is taking place on each site, as “this could be proved by the questions they ask when
interviewing the sites’ executives for hcensmg decisions.”* One other important factor is that
the government has realized the increasing role the YouTube sites, like other We Media format,

plays in domestic messaging and international messaging. Following the snow storms in
January/February 2008, the recent Tibet riots, and the Sichuan earthquake, the Internet has
become an indispensible force in helping the government mobilize people to volunteer, to
donate, to proclaim nationalism, and to help bridge the gap between the government and the
people. From AntiCNN.com, to the video clip “Tibet Was, Is, and Will Always Be a Part of
China” posted on YouTube by a Chinese college student in Canada, and to the My Space
account of Wen Jia-bao established by a regular My Space Chinese user, the Internet has helped
establish a positive image of the Chinese government. It is also one of the most convenient
media forms for people to voice their dissatisfaction toward the government. This is especially
true for the We Media, where audiences participate in public or private exchange of information
and where they can easily do an online assembly, which can potentially lead to a physical
assembly — a format to this day that is still forbidden by the government without approval The
nature of We Media is fundamentally in conflict with the widely known Communist “anti-
democracy” 1deology, but the Chinese government is accepting it. The reason is simple, the
Chinese government is more confident than before. It indicates that the government 1s willing to
take the We Media as a potential platform for people to supervise their governance, and 1t serves
as evidence of their pledge to do a better job.

*> See Shipin Wangzhan Na Bu Dao Paizhao Bian Na Bu Dao Guanggao, or For Online Video Providers, No
License, No Advertising, available at http://tech.qq.com/a/20080707/000353.htm.
* See www.uusee.com. The authorization was announced on June 23, 2008.

** See Shipin Wangzhan Na Bu Dao Paizhao Bian Na Bu Dao Guanggao, or For Online Video Prowders No

License, No Advertising, available at http://tech.qq.com/a/20080707/000353.htm.
> Same as above .

23




: e e e el e e L et E s
e FErR PRI Lrpneis . B ________________ -\. el e -\.-\.:,-\.-\.-\.:,M '\.-\.'\..'\.n.'\.-\.'\.-\.'\.-\.'\.-\.'\.-\.'\.
-\.--'\.'\.--'\.-\.w-\.'\.-\.--\.-ﬂ.-ﬂ.- ] - L R R Lk et et L L T j‘:' i IR :.:.'\-3'\-'\-'\-'\-'\-'\-*-
.-ﬁ 35 H
A

DA
P s I e : LR pereEr iheriz
o PR R R R AR L WA ! b " b’

)
E o H i o
: wivd E R
AR LR - — s L
- i e e R R L R T
beagbpbaiukabebee bl p L b m-a---}* £ i mym e m:w%;tﬁg; b
__ b ek e . ¢ : 4t O -;-'-";--;-3 T I R ] R
wilEn = = FoaadiaEnd o 4
]

aanen

. '\' - . . - . .
sossasanass ety LR siiian E e it ) ! e H . H : X AL T,
R 5.:5 H it shiite PR, -;-;-;-;-;ﬁ-;ﬁ-;-;-;-;ttqttt(tﬁatt“'“\..\_“.\, i LI e . HEREFELh i3 .-.-:_.-.-.. i : d ) . Tan i"'a-‘e»—'e""'a 2-\.'\.1'\.\\'\.'\.\\'\.'\.\\'\.'\.'\.'\.\1.-\.'\.\“
o H T
G . . qialERhailin Tein Rt R o) LI
R ey

e .-.-.-.-. .-
e

o
Gen e n o
e e et
R AR AN
SN amRLLn ann

sarekrs

)

L
Ly

2 L s
pe =
PEEEI R IxH] e

H

R R R A A A S TR TR

H

e
Ty -'-'-'-'-'-'-'Hf.’-’ﬂ-’:ﬂ-’fﬂﬂﬂﬂ-’f.’f.’fﬂ-’ﬂ-’;

L n aa
e e

L ]

BT E TS T S
CeiilEedenl el it in sivdaingd i il A ”_.;::;:.::_c
CRediitReRiniocdddiaiiian A R S R L R s L e 0

e

b ]

.
=
ek ol b

PR
surLar

ke
. L . ne ey =

: i S TR R

H

- o - -
Htd b . - P, S Ll o n,
: P S
._.,.;._.,:::::::::“'-*'-'-'- ¥ - -hm-.-.-.-.-.m P N Y o poee aar arbivmey 3 Q-h-:-h-u:-:-m R LR L el ! -.-mﬁ-.a: g o e ﬂg:*-' wﬁ:ﬂ&sﬁs ok L 1 AL ELEEErEy SR et i
LI IS i I b et TR T T T IR T E ,,E, ; 5'-5 5"‘,,,, iy i e R
Et%t

P
By "'“i E . mnnaannnn -\.-\.-\.-\.-\.-\.-\.-\.-\.-\.2 ey 3-\.-\.-\. R oy R j.i qq 3 4 [Lne] e :-\.-\. et -\. -\.-\.- -\.-\.-\. t:‘:"""""" -Q“'&."--“
- - R '\.'\.'\.'\.'\.'\.'\.'\.'\.‘\. R R e S b e .. " -
'\-_.-'h:ﬂ:. - PR R Sitier = r = T
LT PR - : L T B e ARITTRARARAR IR Goos sy e 2 bt ke RN

R R A s = S

ity
e

)
) SET
T,
) =43 A
: : AR
: : RET:
: P
) EEAET o
) rEh i
. ek
: Ep
. : -
e

Py

.
xS

L

-
- -
- -
. -
.
- - .
] =
s b
= .
. -

=
-
=
-
=
-
=
-

O
—

PR ek m—

b e A

-

-

- IEEREr RN LR LR LY - .
:;:;:;:;:5-:5.& R Sttt A """'.ﬁ-:-fa-" g aas sy
PRty “'“'.-

e
rasat .._.._._._.._.. Lt .-\.-\..-\.-\.-.-\.-\.-\.:\.:\.;.:

=
>
=

ErrE

i

L

A video footage titled “We Care for You (Premier Wen)!” is shown on youku.com. Dozens of footages
produced by users eulogizing Premier Wen can be found on youku.com. |

Statistical Overview -

. Last year (2007), about 77% of Chinese netizens, or 160 million people, had the experience

-

of watching online video; China's internet video market is estimated at 1.5 billion RMB yuan
(over US 200 million) for the year of 2008; . -

2. Ad revenue of all websites providing online videos only accounts for 2% of Internet ad

-

revenue in China -- a market with great potentials

3. The largest eight websites providing videos online had raised US 250 million by May 2008
Investors include Adobe Systems and Softbank China. Youku.com has got US 40 million,

Tudou.com, US85 million.

4. According to state law, technically the only companies that are eligible to provide streaming
media services online should be state-owned, but exceptions have been made to some private
companies that comply with government restrictions on content. The first batch of 247
entities licensed to provide such services were all state-owned, and a majority of them were
TV stations and channels, radio stations, newspaper publishers and publishing houses.




5. Some privately run websites have recently been licensed, but they are not as popular as either
Tudou.com or Youku.com, which had failed to get the license. The government cited their
model - allowing users to upload video clips to share with viewers, or the UTube model - as
the reason for not licensing them.

6. Online video viewership: most favorable content is related to movie and TV drama series,
about 86.3% of viewers prefers it, next to it is sports, financial news, etc.

7. UUsee.com, one of the licensed websites, has got the right to cooperate with CCTV
International to broadcast the Olympic Games online.

Print Media (China Daily)

The Foreign Language Press underwent a structural overhaul during the 1990s. Many new print
publications were established for foreign audiences in this decade, as Chinese began to realize
that Party-friendly propaganda and profit might go hand-in-hand. Over the course of the 90s, the
China Daily expanded its foreigner focus by setting up five new English language newspapers
each of which targeted a specific market. Surprisingly, not all of these specific targets are, n
fact, foreigners. In fact, the China Daily’s most lucrative English-language subsidiaries (for
example, 21° Century) are aimed and Chinese learners of English—eager for practice reading
material. The China Daily’s other most profitable endeavors also involve the tutorial of Chinese
nationals in the English language—during the nineties the China Daily developed a series of
English-language classes, and led language-education trips abroad to English-speaking countries.
Adaptive to the changing trends and marketplace, in 1995 the China Daily became the first PRC
paper to publish an online version of itself—chinadaily.com.cn. Today, while 40% of the China
Daily’s viewership hails from within China, an impressive 60% of these online readers come
from outside of Chma. (See previous two IHS papers (“China’s Convergent Communications
Network” & “China’s Information Development, Management, and Disseminatio n”) for more detailed
information on the bureaucratic structure of the China Daily)

Radio (China Radio International)

In 1990, the PRC renamed Radio Peking Chinese Radio International, and shified the target
audience to include Chinese and non-Chinese alike. Today CRI broadcasts in 38 languages and
4 Chinese dialects. According to Chinese reports, CRI is one of the 21 century’s three most
listened to radio stations internationally—in third place afier VOA and BBC.

CRI is the only overseas radio broadcaster in the People's Republic of China. CRI was founded
on December 3, 1941 and is owned and operated by the state. CRI is one of the "three central
media organizations in China" along with China National Radio (CNR) and China Central
Television (CCTV). “English service” is one of CRI's most important divisions. According to
the CRI website, “it is widely acknowledged that the CRI English Service provides the world
with one of the most efficient and convenient ways of learning about China. The programs
broadcast by the English Service are comprehensive. They focus mainly on news but mclude a
variety of feature programs. The entire staff of the English Service is dedicated to serving our
listeners in order to build a bridge for the Chinese people to learn about the world and for the
people around the globe to get to know China. Crienslish.com is the official English website of

25




CRI, providing comprehensive information on both Chinese and international topics. Through
our website users can read program transcripts, view illustrations and hear our English radio
programs. We are striving to act as a medium to mtroduce China to the world and provide you
with the best service possible.”* '

Because CRI plays such a central role in China’s foreign and domestic messaging—and because
an IHS paper has yet to detail the bureaucracy behind this media—the following chapter will
provide a more in-depth introduction to CRI as it plays out foreign and domestic semi-privatized
messaging from the CCP.

*® http://english.cri.cn/about us/who-we-are.htm

26




Chapter 3
Sendmg the Slgnal Out

Brand Chima 1s not only filling up Wal-Mart shelves with goods; its also penetrating overseas
markets with cultural, economic, and political products launched from increasingly diverse and
sophisticated messaging machinery. Chapter Three examines how China is leveraging its arsenal
of soft power tools to inform and shape international and domestic public opinion. The following
four tools are evaluated: (1) radio media: China Radio International (CRI); (2) cultural
- diplomacy: Confucius Institutes, China’s version of Alliance Frangaise, and the global explosion
of Mandarin language study; and (3) the Chinese Diaspora: an enfranchised group that’s
increasingly connected to and employed by the motherland, particularly through digital media.
Each of these tools 1s made more effective by the addition of new communications technology to
CCP message development infrastructure. For example, CRI reaches 700,000 people a day
through its 42 multi-lingual websites; overseas and domestic Chinese are bound together both by
online video and national pride; commercials from Olympic sponsors, which are very pro-China,
travel through satellite feeds before flickering across television sets worldwide. Beijing utilizes
each of these tools to advertise brand China, to create a desirable international image of the
mamland. This chapter concludes with two points: first, individual elements of Chmese soft |
power, such as state media organs, are not yet mature enough to rival US counterparts or
command global opmion. Second, when these tools are combined, China’s soft power 1s capable
of shifting international perceptions of the mainland, particularly in the developing world.

Part I: China Radio International

With 290 hours of daily programming beamed across the world in 43 languages through some 50
short-wave transmitters in Asia alone, China Radio International (CRI) spearheads Beijing’s
overseas messaging infrastructure. CRI joins China Central Television (CCTV) and China
National Radio (CNR) to form the mainland’s state-sponsored media triumvirate. While 1t does
have a domestic broadcasting component, and CCTV and CNR do have international channels,
CRI, unlike 1t counterparts, is primarily geared towards sending Party-friendly content abroad.
Relatively few Chinese listen to its domestic news service, however, its local music and English-
language broadcasts are a hit among young mainlanders. Roughly one million foreigners tune
into 1ts programming each day, including sizable African and Southeast Asian audiences.

CRI Development, Comparison with VOA and BBC

Founded in the dusty yellow caves of Shaanxi province at the terminus of the Long March with a
transmitter donated by the Soviets, Yan’an New China Radio, the first incarnation of CRI,
bubbled to life with its maiden broadcast on December 3, 1941. Japanese announcer Hara
Kiyoko rode to this makeshift studio on a donkey and read his script. Like the Voice of America
(VOA) and the British Broadcasting Corporation (BBC), CRI came of age as a wartime publicity
machine. All three opposed the Axis powers. VOA and the BBC cut their teeth countering Nazi
propaganda in Latin America and the Middle East respectively. Both set sights on contradicting
German broadcasts in North Africa. CRI, meanwhile, busied itself with anti-Japanese
programming. Wlth similar charters, the three broadcasters all grew into the voice of their
empire: '

27




VOA | The long-range interests of the United States are served by communicating directly with the
peoples of the world by radio. To be effective, the Voice of America must win the attention and
respect of listeners. These principles will therefore govern Voice of America (VOA) broadcasts:
1. VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news. VOA news will be
accurate, objective, and comprehensive.

2. VOA will represent America, not any single segment of American society, and will therefore
present a balanced and comprehensive projection of significant American thought and institutions.
3. VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and will also present
| responsible discussions and opinion on these policies.”’
' BBC | The Public Purposes of the BBC are as follows —
(a) sustaining citizenship and civil society,

(b) promoting education and learning,

(c) stimulating creativity and cultural excellence,
(d) representing the UK, its nations, regions and communities,

_(e) bringing the UK to the world and the world to the UK
Introduce China to the world, introduce the world to China, and i zmprove understandmg and

iendship between the Chinese people and the people outside China.”

| CRI

All three sought to tell their story to the world and popularize their nation’s viewpoint, but they
did so differently. During its first broadcast on February 24, 1942, VOA stated, “daily at this
time, we shall speak to you about America and the war. The news may be good or bad. We shall
tell you the truth.” In 1938, when the BBC Empire Service launched its Arabic language
division, director John Reith announced over the crackly
airwaves, “we hope with our distinguished friends that
‘these broadcasts will increase and strengthen the
‘understanding and friendship between Arabic speaking
countries and Great Britain.” The BBC and VOA often
‘spoke of values like ‘truth’ and ‘objectivity’ even though
they were publicly funded entities, which as the VOA
charter put it, would only countenance ‘responsible’
discussions of national policy. CRI, beginning with its
premier broadcast from Shahe village in northern Hebei
province on September 11, 1947, was more self-aware of
its inherent subjectivity. Presenter We1 Lin flatly told

Original text of the first CRI English , oq - : :
Serfice broadcast £ listeners her reports were “designed to inform our English

speaking friends on Chinese affairs... i the belief that
such material is not readily available to the English-speaking world. We plan to bring to our
radio audience the March of China — one fifth of humanity — over all obstacles towards a new

4 http://www.voanews.com/english/about/VOACharter.cfm
** http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory framework/charter agreement/royalchartersealed_sept06.txt

* Whenever official pronouncements mention ‘the Chinese people’, they really mean the CCP leadership. For
example, when President Hu Jintao told France it had ‘hurt the feelings of the Chinese people’ by disrupting the
torch relay in Paris with protests, he meant these events offended senior Party cadres. And when the top 1s angered,
It activates 1ts messaging apparatus to stoke nationalism and harness popular support, such as when CCTV ran a
video clip on repeat of pro-Tibetan demonstrators attempting to wrestle the torch out of the hands of handicapped
Jin Jing, an Olympic fencer confined to a wheelchair. When a population conditioned by an education system that
stresses centuries of humiliation at the hands of foreigners saw these images, they got quite worked up. Boycotting
Carrefour resulted. '

28




democratic life, which profoundly affects the future course of world events.””” CRI positioned
itself as an alternative perspective, not the universal standard. This contrasts with Voice of
America’s mission statement: "To promote and sustain freedom and democracy by broadcasting
accurate and objective news and information about the United States and the world to audiences
overseas."

Over the past sixty years, CRI, VOA, and the BBC matured into multi-media conglomerates that |
not only create radio content for shortwave, FM, and AM broadcast, but also offer online

streaming audio, television programming, and news web sites in dozens of languages. Using the

BBC as a comparison metric, CRI has come a long way from its days in the revolutionary caves

of Yan’an. It has grown faster than any of its peers; in 2006, CRI pumped out more than 2,030

hours of radio a week, far surpassing VOA (1,370.4) and the BBC World Service (1,258). VOA

1s the only one of the three that is outlawed from broadcasting domestically.

But quantity doesn’t necessarily translate into reach. The BBC World Service broadcasts 179
hours of programming/day (less than its peers), but connects to 26 million people/day (far more
than its peers). Each day 16 million tune into VOA while only 1 million find CRI on the radio
dial.’’ Among the top three global state radio networks, the BBC garners the most listeners. CRI
attracts the least. The Chinese broadcaster does, however, receive 700,000 hits/day on its website
and 2.4 million letters and emails/year. Still, like its other Chinese state-owned media brethren,
CRI has yet to capture a significant foreign audience. But CRI is not insignificant, just evolving.

Employees Annual Foreign anges Global
Budget Bureaus roadcast Content Listeners

W N e rd - " R =t
. . . 13 T b iy ERRTERANAA AN
iy i : Pttt ety
S L L AT A R R AN R Ay . SN ERIAAMAALA ALY e e b b PEL T Tk [ FrER R + : et et g L oiiiiiee < : o 2k B Tl YRR “El"-:“““"-
B H 5 ; EEprr iy - 1 : SRLELLIL Iy ) x i wntadtiis (e PRy Rty
= o N s s R H L im i amnnnnane e 2! Sy k < 5 L T - - - . R . Fataiin X b e B -
Bagadatinga M. . . Py E i - Taltanrs ~ d M - (g ] ¥ e e R videdadan }.-\.-\.-\. nan PR e k.
o . ] H o . o ok b
i PR Ry g EHHSE o
s SLlnrl Pt At
= =, L N A H - EEEERRES e
i . k] Bl - 2 2 "t et
i e e i Ee Eroe] FEEES R PR
e ) were FEEEEREE h
== « = T . - e i 1] o
oot ¥ " e it Y f o it e e e iare] ittt
i s o= e e A, b ply ) X ot At i o e e oo e S e T e e A R i o]
= = . : :
et L3 - frs bt i ey e e e e e e e e A T S Ln ot _-:5_::% o e e e o e e o .-55 113 :l"'us.\_.":‘.t"'z
e miaiafin kA R CRCRE T : e T e + D e A L LA T L, 1 Pt e RER AL e s e e b 2 WA -\.2-\.2-\.-\. an
et e o P b Lttty Pt L L e v ey P A S SR mp Rt i SR P I e I S BT T b
i ngesi SRR Sepa e e oL 2 LI : fretr]
e e o e, L v SR L o L L T T T T T L L o e E HLH v o A SRR I I e g : i :
'y s i e A A A et B o o o o i Pt sEraiilain T IR POpuEE i . L R e e A
E . B e Ll L L D T e ettt Bttt e e e L R . S e T P - ; =, prioooino P ek b e A t

OA :

.. e enenens ) e R A A e 5 e e e cpras
- Ry, e T T T R g e e e e e e e e e e e e e e T L . . . . e e A A 1} L ot .-"53.-!-.-.-.-!-\.; .-g s e s -\.-\.-\.-\.-\.:_E-\.ri"El: b e
3 it b L R SR ;-_ﬂyu._:ﬁ"fh-.-;_-.t-. t t gy iy “ 0000 PR R b e e e i
oy e B ot el e o ol o] ol ol i T e et Lo S Lk H E L o FE" pha il .
I A PkE LR DA ; : At .j ; AR e PRI i
t Liiit b3k bR bt L F : : - .-E ot E"S RRIIEANGD 1t
o i e ; ] : : e AL E
= it AN EL R e S (e : : b3 vk ad St A E t
o pEE B R TR e P : : pLELE: e O e M e I T A -
o P B T : DLl “ , MOy L o g wis
- - SuaNEI ::"‘-<ns1:XMLFault xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat"><ns1:faultstring xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat">java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space</ns1:faultstring></ns1:XMLFault>